Teistmoodi IT (13)

     Kujutledes end Eestis vastutava otsustajana IT-tugitehnoloogiate valdkonnas, saab üsna kiiresti selgeks, et nende seadmete ja lahenduste rakendamine ei ole ainult tehnoloogiline küsimus. Ekraanilugejad, punktkirjamonitorid, reljeefsed hiired ja erikujulised klaviatuurid ei ole lihtsalt "IT-seadmed" nagu tavalised kuvarid, klaviatuurid või kõvakettad. Need on ennekõike abivahendid, mis võimaldavad puudega inimestel säilitada iseseisvuse, väärikuse ja täisväärtusliku osalemise ühiskonnas.

    Seetõttu tuleb tugitehnoloogiat käsitleda abivahendina, täpselt nagu kuuldeaparaate, ratastoole või ortoose. See tähendab, et see peaks olema osa sotsiaal- ja kommunikatsioonipoliitikast, mitte ainult IT-hangetest ega tehniliste vahendite müügist. Õige koht sellise teema koordineerimiseks oleks Eestis Sotsiaalministeeriumi ja Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumi koostöö, vajadusel ka Haridus- ja Teadusministeeriumi ning Töötukassa osalusel.

    Tehniliselt on tugitehnoloogia väga tihedalt seotud IT-arengutega, näiteks tarkvara uuendused, süsteemi standardid ja riistvara ühilduvus. Aga oma olemuselt on see siiski sotsiaalne investeering. Tugitehnoloogia eesmärk ei ole tehnoloogiline arendus iseenesest, vaid inimese võimaluste suurendamine: anda talle töövõimalused, tagada juurdepääs haridusele, võimaldada iseseisev elu ja ühiskondlik aktiivsus.

    Selle kõige juures on vältimatu küsimus ka rahastamisest. Tugitehnoloogiad, eriti nägemis- ja liikumispuudega inimeste seadmed, võivad olla väga kallid. Näiteks punktkirjamonitorid või ekraanilugejate litsentsid maksavad sadu või isegi tuhandeid eurosid. Eestis peab riik võtma endale selge kohustuse nende abivahendite soetamise toetamisel.

Kommentaarid

Populaarsed postitused sellest blogist

Noppeid IT ajaloost (1)

Arvutid ja paragrahvid IIː litsentsid ja autoriõigus (7)

Arpanetist Facebookini - Interneti kujunemislugu (2)