Arvutid ja paragrahvid Iː tants intellektuaalomandi ümber (6)


    Kaubamärgisüsteem on üks WIPO intellektuaalomandimudeli põhiosadest, mis toimib suhteliselt hästi. Selle eesmärk on kaitsta ettevõtteid ja tarbijaid, võimaldades brändidel säilitada oma identiteeti ning aidates tarbijatel eristada tooteid ja teenuseid.

    Kaubamärgi registreerimise süsteem on selge ja töötab hästi nii rahvusvahelisel kui ka riiklikul tasandil. Brändid saavad oma kaubamärke registreerida ja seeläbi vältida segadust turul. Näiteks Coca-Cola või Apple on tugevad kaubamärgid, mille eksisteerimine loob kindlust tarbijatele. Erinevalt autoriõigusest või patendist ei tekita kaubamärk suuri takistusi innovatsioonile, kuna see ei piira teiste tootjate võimalust luua sarnaseid, kuid eristuvaid tooteid. 

    Patendisüsteem on üks kõige problemaatilisemaid intellektuaalomandi komponente, kuna see pärsib innovatsiooni ning kasu saavad pigem suured ettevõtted kui üksikleiutajad. Üks peamisi probleeme on patentide kehtivusaeg. Tänapäeva kiirelt arenevas maailmas on 20-aastane patendi kehtivusaeg liiga pikk. Tehnoloogia areneb nii kiiresti, et uuendus, mis oli kümme aastat tagasi revolutsiooniline, võib täna olla iganenud. See põhjustab olukorra, kus suured ettevõtted koguvad patente ja takistavad väiksemate firmade või sõltumatute arendajate tegevust. Teine probleem on tarkvarapatendid, mis on eriti teravaks muutunud USA-s. Patenteeritakse väga üldisi ideid, näiteks „ostukorv e-poes“ või „topeltklõps hiirega“, mis pigem piiravad innovatsiooni kui soodustavad seda. Euroopas on selles osas olnud veidi rangem lähenemine, kuid ka siin on oht, et tarkvarapatendid võivad hakata lämmatama avatud lähtekoodiga arendust ning väiksemaid tehnoloogiafirmasid.

    Kaubanärgisüsteem on üks paremini toimivaid intellektuaalomandi komponente, sest see kaitseb ettevõtteid ja tarbijaid, ilma et see liigselt piiraks innovatsiooni või juurdepääsu toodetele. Patendisüsteem seevastu vajab reformi, et vältida innovatsiooni pärssimist, tarkvarapatentide kuritarvitamist ja ravimite ülehinnastamist. Kuna intellektuaalomand mõjutab kogu ühiskonda, on oluline, et see tasakaalustaks õiglaselt autori ja tarbija huve ning soodustaks edasist arengut.

Kommentaarid

Populaarsed postitused sellest blogist

Noppeid IT ajaloost (1)

Arvutid ja paragrahvid IIː litsentsid ja autoriõigus (7)

Arpanetist Facebookini - Interneti kujunemislugu (2)