Arendus- ja ärimudelid (11)
Red Hat Enterprise Linux (RHEL) on hea näide sellest, kuidas tarkvaraarendus ja ärimudel võivad omavahel tugevalt põimuda, moodustades toimiva ja jätkusuutliku terviku. RHEL põhineb küll vaba tarkvara ideedel, kuid selle arenduses ja levitamises kasutatakse meetodeid, mis on pärit ettevõtlikust ja selgelt eesmärgistatud arendus- ja ärikultuurist.
Red Hati tarkvaraarendus tugineb agiilsele lähenemisele, täpsemalt Scrumi metoodikale. Arendusprotsess on jagatud lühikesteks tsükliteks ehk sprintideks, mille jooksul arendusmeeskond töötab kindlate eesmärkide nimel. Iga sprint lõpeb konkreetse tulemi valmimisega, mis on reeglina demovalmis tarkvara. Selle lähenemise suurimaks eeliseks on tihe koostöö nii sisemiste kui välimiste osapooltega ning võimalus arendustööd kiiresti kohandada vastavalt turu või kliendi vajadustele. Näiteks turvaprobleemide korral saab kriitilise tähtsusega parandused juba järgmises sprindis töösse võtta. Scrumi rollijaotus toote omaniku, Scrum Masteri ja arendusmeeskonna vahel võimaldab igal osapoolel keskenduda oma vastutusalale ning hoiab arendusprotsessi struktureerituna, kuid samal ajal paindlikuna.
Erinevalt paljudest klassikalistest tarkvaratootjatest ei paku Red Hat oma tarkvara tavapärase müügimudeli alusel. Selle asemel on kasutusele võetud tugiteenusepõhine ärimudel, kus tarkvara ise on küll vabalt kättesaadav (näiteks CentOS Streami kujul), kuid ettevõtted maksavad selle ümber ehitatud teenuste eest. Tugileping hõlmab muu hulgas tarkvarauuendusi, turvapaiku, sertifitseeritud ühilduvusi ja ööpäevaringset tehnilist tuge. Selline mudel sobitub hästi ärikliendi vajadustega, kus turvalisus, töökindlus ja professionaalne tugi on sageli tähtsamad kui tarkvara maksumus iseenesest.
Red Hat suudab tänu sellele lähenemisele pakkuda tuge, mis on samal ajal paindlik ja usaldusväärne. Klient saab valida teenustaseme vastavalt oma vajadustele. Samuti võimaldab see ärimudel Red Hatil keskenduda pikaajalisele kvaliteedile, kuna tulu ei sõltu enam pelgalt uute litsentside müügist, vaid klientide rahulolust ja nende jätkuvast koostööst ettevõttega.
Red Hat Enterprise Linuxi näide näitab hästi, et vaba tarkvara ja äriline edukus ei välista teineteist. Kui arendusprotsess on korralikult struktureeritud ja klienti kaasav ning ärimudel toetab usaldusväärsust ja paindlikkust, võib ka vabale koodile tuginev projekt kujuneda üheks maailma edukaimaks äriliseks tarkvaratooteks. Scrumi metoodika ja tugiteenusepõhine ärimudel moodustavad siin tugeva sümbioosi, mis toob kasu nii arendajatele kui kasutajatele.
Kommentaarid
Postita kommentaar